webcare bij
overheden

Online dienstverlening is meer dan het
beantwoorden van vragen. Het is ook een mooie
kans voor persoonlijk contact met inwoners 

 

Hoe gaat jouw organisatie om met vragen op Facebook, Twitter en WhatsApp? Webcare bij overheden kent door haar uiteenlopende takenpakket een bijzondere dynamiek. Het vraagt nogal wat van collega’s, werkprocessen en afdelingen. Hoe krijg je dat strak georganiseerd? 

Groeimodel voor gemeenten

Dienstverlening verandert

Dienstverlening gaat verder dan het alleen beantwoorden van vragen. Sociale media bieden juist goede mogelijkheden voor persoonlijk contact met inwoners. Natuurlijk stelt dat eisen aan de houding van collega’s, de informatiehuishouding, (afdelingsoverstijgende) werkprocessen, management en visie. Wij hebben aandacht voor al deze aspecten. Het sociale media groeimodel voor overheden, dat we samen met organisaties en professionals ontwikkelden, helpt daarbij. 

Webcare proef HowAboutYou

 

 

 

De monitor is onderdeel van de oplossing

Een goede media monitor helpt enorm. Wij kiezen voor OBI4wan. Het biedt een intuïtieve werkomgeving voor webcaremedewerkers. Het management volgt in een besturingsmodel realtime het verloop van webcare en bijbehorend werkproces. Denk aan statistieken per kanaal, op inhoud van berichten en reactie- en doorlooptijd. Dat kan in een dynamisch [voorbeeld] en statisch dashboard (zie links). Het geeft je de informatie voor de inzet en coaching van collega’s, bereikte doelgroepen en accenten voor communicatie.

 

 

infographic sociale media en gemeenten onderzoek

 

HowAboutYou helpt meer dan 200 overheden

Onze adviseurs hebben vele jaren ervaring in (online) dienstverlening bij de overheid. Klanten waarderen onze aanpak en techniek die collega’s van alle niveau’s het vertrouwen geven bij de afhandeling van webcareberichten. Persoonlijke samenwerking met inwoners is het einddoel. We kennen de processen van Communicatie en KCC goed, maar weten ook de brug te slaan naar andere onderdelen van de organisatie. Sociale media zijn in onze overtuiging namelijk van de hele organisatie en zelfs daarbuiten (zoals bijvoorbeeld de veiligheidsketen).

 

Publicaties sociale media gemeenten sociale media

We sluiten je aan op relevante ontwikkelingen

Online dienstverlening en webcare zijn nooit klaar. We nemen onze klanten graag mee in de volgende stappen van dienstverlening. We helpen organisaties hun eigen groei te volgen dankzij ons jaarlijkse onderzoek naar sociale media en gemeenten [artikel]. Dan doen we samen met Social Media Meetlat waarmee we ook verschillende visies bundelen in o.a. het (gratis) boek ‘Open gemeenten, sociale media almanak voor gemeenten’. Daarnaast publiceren we regelmatig over ontwikkelingen in online dienstverlening in blogs op Frankwatching, zoals:

Onze aanpak is toekomstgericht en idealistisch, maar altijd praktijkgericht en met aandacht voor de onvermijdelijke drempels die we samen moeten nemen. Benieuwd naar onze aanpak? Laat je vrijblijvend informeren of vraag het één van onze klanten bij jou in de buurt