Facebook
campagnes

burgers beter en sneller bereiken via
een kanaal dat zij dagelijks gebruiken
Facebook helpt je te verbinden


Gemeentebrieven die op de mat vallen en vervolgens belanden bij het oud papier. Advertenties in wijkblaadjes die maar een selecte groep inwoners leest. En jongeren? Hoe bereiken we die? Het zijn de uitdagingen waar veel gemeenten mee worstelen. Maar hoe bereik je als gemeente je inwoners dan wel? Bijna 7 miljoen mensen gebruiken Facebook dagelijks om te zien wat er in hun omgeving gebeurt. Voor gemeenten die de buitenwereld als vertrekpunt willen nemen, liggen daar juist kansen: inwoners bereiken, betrekken en mobiliseren. Met de juiste expertise bouw je vandaag nog aan een betere relatie met burgers.

We schreven samen met RauwCC een artikel waarin we de voorbeelden verzamelden van facebookcampagnes voor projecten van de hele organisatie. Bekijk hier het artikel

Gemeenten Zo Betrek Je Met Facebook Inwoners Bij Je Project Cases Frankwatching

facebookcampagnes voor gemeenten

“De gemeente gaat van buiten naar binnen denken.”

Deze quote siert terecht menig coalitieakkoord. Maar om samen te werken met inwoners, moet je ze wel eerst bereiken. En daar ligt nu net de kracht van Facebook. Het ‘sparen van likes’ helpt, maar daarmee red je het niet alleen. Facebook bepaalt namelijk zelf wie jouw berichten ziet. Ook al vinden mensen jouw pagina leuk. Via campagnes bereik je inwoners tot op postcode- of wijkniveau wel nauwkeurig. Facebook kent verschillende mogelijkheden om specifieke doelgroepen te bereiken. Denk aan ondernemers, jongeren of lager opgeleiden. Of een combinatie daarvan. En daarvoor hoeven ze niet per se de gemeentepagina te liken. Facebookcampagnes brengen burgers in eerste instantie op de hoogte van gemeentenieuws. Ook weten wij uit ervaring dat aanmeldingen voor informatiebijeenkomsten groeien met campagnes.

facebookcampagnes voor gemeenten voorbeeld

Werken aan vertrouwen begint met mensen bereiken

Veel mensen gaan niet meer via een brief met instructies zichzelf aanmelden via een inschrijfprocedure. Je moet het ze zo simpel mogelijk maken. Eén klik op de knop en ze zijn er. Dat kun je luiheid noemen, maar dat is hoe veel mensen tegenwoordig informatie ophalen en toepassen. Met facebookcampagnes start je het gesprek met de stad. Met verschillende technieken lukt het je om de volgende vragen te beantwoorden:

  • hoe creëer ik snel meer bereik?
  • hoe bereik ik mijn kiezers?
  • hoe bereik ik belanghebbenden bij een politiek/ bestuurlijk dossier?
  • hoe leg ik de basis voor de vertrouwensrelatie met buurten en gemeenschappen?
  • hoe bouw ik online de relatie met burgers, buurten en belanghebbenden verder uit?

Werken aan vertrouwen is bij co-creatie de belangrijkste opgave. Met online media vind je de interactie die nodig is voor dat vertrouwen. Bovendien bereik je met advertenties op Facebook niet alleen meer mensen, de kosten zijn een ander voordeel. Want wat kost het verzenden van een brief (envelop + brief + postzegel)? In ieder geval aanzienlijk meer dan een facebookadvertentie of Promoted Post.

stappenplan interactie facebook howaboutyou

Met weinig middelen veel inwoners bereiken voor interactie

Veel mensen (of juist specifieke doelgroepen) bereiken hoeft dus niet duur te zijn. De werking van Facebookcampagnes bespreken we in het artikel op Frankwatching. Het komt er op neer dat je goede content plaatst, een beetje betaalt om dat bericht te promoten en instelt welke doelgroep het bericht te zien krijgt. Het resultaat: 80% meer personen die je berichten zien! Zo bereik je ook doelgroepen die je pagina nog niet volgen. Maar bereik is stap 1, interactie is het volgende doel. 

HowAboutYou heeft specialisten voor facebookcampagnes in huis. Wij ontwikkelen doorlopend campagnes, bijv. voor opkomstbevordering bij verkiezingen, inspraak, vrijwilligers, schulden (voorkomen van), groen, meer bewegen, etc. Leg ons vooral jullie wensen voor! Frank Bruijninckx denkt graag mee.